Xerrada sobre les Escoles Bressol


El passat 12 de juny, en el context de l’Acampada a plaça Orfila dels Indignats de Sant Andreu, la Comissió d’Educació vam realitzar una xerrada sobre la situació actual de les Escoles Bressol. Amb l’assistència i participació de persones interessades en el tema, vam poder recollir les conclusions següents:

Ens trobem el diumenge 12 de juny a les 12h a la plaça Orfila. Som mestres, professors, educadores socials, estudiants de magisteri, assessores psicopedagògiques, mares, pares, infants i persones interessades en el tema.

Després de presentar-nos, des de la Comissió d’Educació es planteja el debat. L’objectiu és parlar sobre la situació actual de les escoles bressol a Sant Andreu i proposar algun tipus d’acció que poguem dur a terme entre tots i totes per tal de millorar-la.

La realitat:

  • Hi ha llars d’infants públiques i privades. Les públiques poden ser de gestió municipal o de gestió externa. Hi ha municipis que s’asseguren de seguir una línia pedagògica determinada, però la sensació dels professionals és que en general se’n desentenen perquè no li donen importància. La qüestió és abaratir costos i dóna igual qui se’n faci càrrec.
  • Es dóna a les escoles bressol la funció de custòdia (per això se les malanomena “guarderies”). L’etapa 0-3 no està prou considerada socialment, però és una etapa fonamental per al desenvolupament dels infants. Per tant, cal plantejar-la correctament.
  • En general, sembla que les polítiques educatives tendeixen a l’externalització. Creiem que l’educació ha de ser pública, perquè quan es converteix en un negoci cau en la lluita entre criteris educatius i interessos econòmics. Sembla que volen concertar escoles privades, però el que cal és augmentar les públiques.
  • A Sant Andreu hi ha 3 escoles bressol públiques, la resta són privades. Tanmateix, juntes no van tenir capacitat per donar resposta a la demanda de l’any passat.
  • El col·lectiu de mestres se sent menyspreat per part de l’administració. Es retallen els sous, el personal, els recursos. No hi ha suplents, hi ha menys neteja. L’administració fa que escolta però després passa de tot. Si ja és difícil fer una educació de qualitat amb els recursos habituals, amb les retallades es fa encara més difícil.
  • Els pares i mares se senten menyspreats per part de l’administració. Creuen que no els preocupa i que se’n desentenen. Han reduït despeses de les escoles que ara han d’afrontar les famílies (mocadors, tovalloletes, pitets…).
  • El personal de neteja cada cop està més pressionat, treballen amb més mal humor i amb menys recursos.
  • L’horari de les escoles bressol públiques és més reduït i no obren al juliol, però econòmicament no són molt més barates que les privades, per això alguns pares prioritzen les segones.
  • Els infants neixen al llarg de l’any, però les dates d’inscripció són en unes èpoques molt concretes.
  • Les escoles bressol públiques de Sant Andreu, com les d’Infantil, són molt ben reconegudes pel seu nivell i qualitat. Les places s’omplen ràpidament.
  • Les realitats laborals i personals dels pares són molt diverses i complexes. La conciliació familiar és un dels problemes més greus que han d’afrontar les polítiques educatives. No ho hem d’encarar cap a l’augment d’hores dels infants als centres escolars, sinó de cara a l’ampliació del temps que les mares i pares puguin passar amb els seus fills i filles. En aquesta etapa especialment, perquè no és un moment molt important de socialització entre iguals sinó de relació amb els de casa (no s’aconsella que un lactant passi més de 6 hores sense estar al seu costat).
  • Seria bo que les escoles bressol poguessin oferir uns horaris ben oberts de cara a que cada família pugui organitzar-se el millor possible.
  • S’han donat diners als bancs, els sous dels treballadores i les treballadores no millora i no s’ha invertit en els recursos per a les escoles bressol que necessitem. Cal exigir als governs que solucionin aquesta situació. Volem que reorientin els impostos que paguem a les necessitats que tenim.
  • Cal obrir més places publiques, però sense ampliar les ratios per grup-classe. No volen que s’aprofitin els mateixos espais amb més alumnes. Calen més escoles, en tot cas.

Les propostes:

  • Anar un dia a la seu del Districte amb els infants que no tenen accés a les escoles bressol públiques i ocupar-lo. Com que no es generen espais públics per atendre aquests infants, utilitzem els espais de l’administració.
  • Cal preparar bé la difusió de l’acció i aclarir bé quines són les demandes dels professionals i de les famílies. També s’han de denunciar els responsables (bancs i governs) d’aquesta situació.
  • Ens hauríem de tornar a trobar i que hi puguin participar més mares i pares i mestres, sobretot de Sant Andreu. Necessitem més volum de gent.
  • Potser caldria coordinar-se amb la lluita per les escoles bressol en altres pobles i barris.
  • Seria bo anar a les escoles bressol a passar aquesta informació, fer difusió de proximitat, però per això cal que ens hi impliquem més gent. La Comissió d’Educació pot coordinar aquesta feina, però és important que siguin els propis implicats (famílies i escoles) qui ho tirin endavant.
  • Podem aprofitar els actes de final de curs de moltes escoles.
  • Demà (dilluns 13) a les 20h hi ha reunió de la Comissió. Es convida a tothom que ha vingut avui a participar-hi i seguir treballant el tema.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s